Zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego UE

Kiedy złożyć wniosek?

Wniosek o udzielenie zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE składasz osobiście, nie później niż w ostatnim dniu legalnego pobytu na terytorium Polski.

Wniosek możesz złożyć po co najmniej 5-letnim pobycie w Polsce.

Nie każdy pobyt jest wliczany do 5-letniego okresu i nie każdy pobyt jest wliczany w całości. Dowiedz się więcej.

Jeżeli złożysz wniosek w terminie i nie będzie w nim braków formalnych lub braki formalne uzupełnisz we wskazanym przez nas terminie, Twój pobyt będzie legalny od dnia złożenia wniosku do dnia, w którym decyzja w tej sprawie stanie się ostateczna.

Przed złożeniem wniosku przeczytaj nasze wskazówki dotyczące wypełniania formularzy wniosków

Gdzie złożyć wniosek?

Wniosek możesz złożyć osobiście w Wydziale Spraw Cudzoziemców w Poznaniu lub w jednej z delegatur urzędu.

Aby złożyć wniosek, zarejestruj się przez internet  -  umów się na wizytę

Jeżeli nie będziesz miał możliwości złożenia wniosku osobiście, prześlij wniosek w wersji papierowej pocztą.

Liczy się data nadania korespondencji w placówce pocztowej.

Jeżeli złożysz wniosek pocztą, kolejnym krokiem jest osobiste stawiennictwo/złożenie odcisków palców. 

Dowiedz się, jak złożyć odciski linii papilarnych

Jakie dokumenty złożyć?

Dokumenty potrzebne do uzyskania stempla w paszporcie (tzw. wymogi formalne):

  • wniosek w 1 egzemplarzu, wypełniony zgodnie z pouczeniem (wniosek do pobrania).
  • fotografie,
  • kserokopia ważnego dokumentu podróży (oryginał do wglądu). W szczególnie uzasadnionym przypadku, gdy nie posiadasz ważnego dokumentu podróży i nie masz możliwości jego uzyskania, możesz przedstawić inny dokument potwierdzający tożsamość,
  • dokument potwierdzający posiadanie tytułu prawnego do lokalu.

Do rozpoczęcia postępowania potrzebne będzie również potwierdzenie, że zapłaciłeś opłatę skarbową.

OPŁAĆ ONLINE

Dokumenty potrzebne do udzielenia zezwolenia:

  1. potwierdzające, że posiadałeś stabilny i regularny dochód w ciągu 3 lat bezpośrednio przed złożeniem wniosku oraz że posiadasz taki dochód obecnie:
  • raporty miesięczne dla osoby ubezpieczonej ZUS RMUa za okres 3 lat poprzedzających złożenie wniosku od wszystkich pracodawców, na rzecz których wykonywałeś/wykonujesz pracę
  • deklaracje PIT-11 za okres 3 lat poprzedzających złożenie wniosku od wszystkich pracodawców, na rzecz których wykonywałeś/wykonujesz pracę
  • zeznania podatkowe PIT-37 z 3 lat poprzedzających złożenie wniosku wraz z potwierdzeniem złożenia dokumentów w Urzędzie Skarbowym lub zaświadczenie z urzędu skarbowego potwierdzające rozliczenie dochodu ze wskazaniem kwoty: przychodu, dochodu, składek na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne oraz podatku należnego -zeznania podatkowe składane osobiście powinny być opatrzone pieczątką odpowiedniego Urzędu Skarbowego, natomiast te składane elektronicznie powinny zawierać w rubryce nr 3 numer dokumentu oraz powinno być do nich załączone UPO – Urzędowe Poświadczenie Odbioru;
  • umowy o pracę/zlecenia, na podstawie których pracowałeś/pracujesz na terytorium RP z 3 lat poprzedzających złożenie wniosku do chwili obecnej wraz z aneksami do tych umów, świadectwami pracy/oświadczeniami o zakończeniu wykonywania pracy oraz dokumentami legalizującymi zatrudnienie, tj. oświadczeniami o powierzeniu pracy cudzoziemcowi, zezwoleniami na pracę lub zezwoleniami na pobyt czasowy i pracę – umowy o pracę powinny być podpisane przez pracodawcę oraz przez Ciebie
  • aktualne zaświadczenie od pracodawcy z informacją czy nadal jesteś zatrudniony/a oraz jakie są obecnie warunki zatrudnienia z uwzględnieniem zajmowanego stanowiska, kwoty wynagrodzenia, rodzaju umowy oraz wymiaru czasu pracy;
  • jeżeli prowadzisz działalność gospodarczą lub spółkę – dokumenty potwierdzające aktualny dochód osiągnięty z prowadzonej działalności/spółki
  • możesz też złożyć inne dokumenty potwierdzające uzyskiwany dochód, będziemy je sprawdzać indywidualnie
Analogiczne dokumenty dołącz, jeżeli przy ocenie stabilnego i regularnego źródła dochodu mają być uwzględnione dochody członka rodziny mieszkającego w Polsce, obowiązanego do utrzymania wnioskodawcy.

2. ubezpieczenie zdrowotne,

3. dokumenty potwierdzające Twoją znajomość języka polskiego.

W trakcie postępowania możesz zostać poproszony o dołączenie dodatkowych dokumentów np. potwierdzających nieprzerwany pobyt w Polsce lub innych dokumentów, niż wskazane powyżej, dotyczących stabilnego i regularnego dochodu. Przed złożeniem wniosku nie możemy podać dokładnej, jednakowej dla wszystkich listy dokumentów potwierdzających spełnienie tych wymogów. Dokumenty te zależą od rodzaju pracy jaką wykonujesz i historii Twojego zatrudnienia, dlatego dopiero rozpatrując Twój wniosek, będziemy mogli poprosić Cię o dodatkową dokumentację potwierdzającą spełnienie przesłanek do udzielenia zezwolenia. 

Wszystkie dokumenty składasz w oryginale/uwierzytelnionej kopii.

Co powinienem wiedzieć?

Czy mogę pracować?

Po uzyskaniu zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE możesz wykonywać pracę w Polsce bez konieczności posiadania zezwolenia na pracę. W karcie pobytu, wydanej w związku z udzieleniem zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego, zamieszczana jest adnotacja "dostęp do rynku pracy".

Dostałem decyzję - jak otrzymać kartę pobytu?

Karta pobytu jest wydawana po uzyskaniu pozytywnej decyzji o udzieleniu zezwolenia. Przeczytaj, jak otrzymać kartę pobytu

Чи була ця сторінка корисною?

Виправити помилку / Дайте свої коментарі

CAPTCHA
Мета цього запитання — довести, що ви є реальним відвідувачем і запобігти автоматизованим розсиланням спаму.

Дайте свої коментарі

FAQ

Якщо Ви отримаєте рішення про припинення розгляду справи або негативне рішення , чи можете Ви повернути 640 польських злотих, що сплачено за дозвіл?

Так. Вам необхідно звернутися із заявою про повернення цієї грошової суми до місцевого органу самоврядування м. Познань. Заяву Ви можете також подати разом із заявою про припинення розгляду справи, у цьому випадку заява буде переказана до міської ради м. Познань.

Ви маєте дозвіл на перебування довгострокового резидента ЄС, посвідка на перебування видана на 5 років. Чи це означає, що після цього періоду, Вам необхідно подати нову заяву з метою видачі дозволу на перебування довгострокового резидента?

Ні. До закінчення терміну дії посвідки на перебування Вам необхідно подати заяву з метою заміни посвідки на перебування. Дозвіл на перебування довгострокового резидента ЄС є безстроковим.

Ви маєте посвідку на перебування довгострокового резидента. Під час Вашого перебування у Вас народилася дитина. Яку заяву необхідно подати?

Якщо дитина народилася під час терміну дії дозволу на тимчасове перебування, яке один з батьків мав перед отриманням дозволу на перебування довгострокового резидента або народилася після отримання дозволу на перебування довгострокового резидента, Вам необхідно подати заяву з метою видачі дозволу...

czytaj całą odpowiedź...

Чи можете Ви подати заяву з метою отримання дозволу на постійне перебування в Польщі після 5 років перебування на підставі посвідки на тимчасове перебування та доступу до ринку праці? 5 років Ви легально перебуваєте та працюєте в Польщі, а 3 роки Ви маєте

Після 5 років безперервного перебування в Польщі Ви можете клопотатися про видачу постійного дозволу – перебування довготермінового резидента ЄС. Детальну інформацію щодо процедури та щодо умов надання дозволу Ви можете знайти...

czytaj całą odpowiedź...

Якщо Ви подали заяву з метою видачі дозволу на перебування довгострокового резидента ЄС, маєте штемпель у паспорті та у Вас закінчився дозвіл на працю, а Ви не змінюєте роботодавця, - чи можете Ви працювати?

Так.