Kiedy złożyć wniosek?
Wniosek o wydanie dokumentu potwierdzającego prawo stałego pobytu obywatela UE składasz osobiście, po upływie 5 lat nieprzerwanego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Obywatel UE będący małżonkiem obywatela Rzeczypospolitej Polskiej nabywa prawo stałego pobytu po upływie 3 lat nieprzerwanego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Wymóg osobistego złożenia wniosku nie dotyczy małoletniego.
W szczególnie uzasadnionym, umotywowanym przypadku, w tym ze względu na stan Twojego zdrowia, można odstąpić od obowiązku osobistego stawiennictwa.
Przed złożeniem wniosku przeczytaj nasze wskazówki dotyczące wypełniania formularzy wniosków
Gdzie złożyć wniosek?
Wniosek możesz złożyć osobiście w Wydziale Spraw Cudzoziemców w Poznaniu lub w jednej z delegatur urzędu.
Aby złożyć wniosek, zarejestruj się przez internet - umów się na wizytę
Jeżeli nie będziesz miał możliwości złożenia wniosku osobiście, prześlij wniosek w wersji papierowej pocztą.
Liczy się data nadania korespondencji w placówce pocztowej.
Jakie dokumenty złożyć?
- wniosek w 1 egzemplarzu, wypełniony zgodnie z pouczeniem (wniosek do pobrania).
- kserokopia ważnego dokumentu podróży lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo (oryginał do wglądu), w razie braku możliwości okazania dokumentu podróży lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo, możesz przedstawić inny dowód niż dokument urzędowy, który pozwoli potwierdzić Twoją tożsamość i obywatelstwo w niebudzący wątpliwości sposób
- 4 fotografie,
-
dokumenty potwierdzające 5-letni nieprzerwany okres przebywania na terytorium Polski wraz z dokumentami potwierdzającymi spełnienie warunków pobytu w tym okresie,
-
w przypadku obywatela Unii Europejskiej małżonka obywatela Rzeczypospolitej Polskiej - dokumenty potwierdzające 3 letni nieprzerwany pobyt wraz z dokumentami potwierdzającymi spełnienie warunków pobytu w tym okresie;
- dokumenty stwierdzające przyczyny przerw w pobycie, jeśli takie wystąpiły.
Jak mogę otrzymać dokument?
Co powinienem wiedzieć?
Jakie mam obowiązki po wydaniu dokumentu?
Powinieneś zgłosić się do wojewody właściwego ze względu na miejsce swojego zamieszkania w przypadku:
- zmiany danych zamieszczonych w dokumencie
- uszkodzenia
- utraty dokumentu
- zmiany wizerunku Twojej twarzy w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym Twoją właściwą identyfikację
W wyżej wymienionych przypadkach możesz wnioskować o wymianę dotychczas posiadanego dokumentu. W przypadku upływu terminu ważności dokumentu potwierdzającego prawo stałego pobytu obywatela UE wydaje się nowy dokument zaświadczenie.
W przypadku utraty dokumentu potwierdzającego prawo stałego pobytu wydaje się nowy.