FAQ

Brexit

Dodano: 25.01.2021

cd. pyt.: według której z art.7 wynika, iż dotychczasowe zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE zachowują ważność nie dłużej niż do dnia 3 sierpnia 2026r. Czy zatem powyższy artykuł nie będzie odnosił się do dokumentu rejestracyjnego obywateli ZK wydawanych bezterminowo?

Powyższy zapis dotyczy zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE. Obywatele ZK otrzymują od 01.01.2021 zupełnie inny dokument, biometryczny, wydawany na okres 10 lat, podlegający wymianie po tym okresie.

Dodano: 25.01.2021

Cudzoziemiec będący beneficjentem Umowy Wystąpienia nie podlega przepisom ustawy o cudzoziemcach i w przypadku złożenia wniosku o jednolite zezwolenie na pobyt czasowy i pracę otrzyma postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania.

Dodano: 25.01.2021

cd. pyt.: Czy wzór ten jest zatwierdzony przez wszystkie Państwa Unii Europejskiej?

Beneficjenci Umowy Wystąpienia są uprawnieni do przekraczania granic na dotychczasowych zasadach, jednak aby z tych uprawnień mogli skorzystać podczas odprawy granicznej powinni poza ważnym paszportem, potwierdzającym ich tożsamość i obywatelstwo - przedstawić funkcjonariuszom SG stosowne dokumenty/dowody to potwierdzające (w tym np. karty pobytu/dokumenty pobytowe/zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu/zaświadczenia o złożeniu wniosku ws. wydania dokumentu pobytowego, ale również inne dokumenty np. świadczące o prowadzeniu działalności gospodarczej w RP, zatrudnieniu pobieraniu nauki, studiach, a nawet faktury, rachunki poświadczające pobyt w Polsce etc.) lub w przypadku braku takich materialnych dowodów będą zobligowani do udzielania funkcjonariuszom wszelkich innych wyjaśnień, które pozwolą na ustalenie, że są de facto „beneficjentami umowy o wystąpieniu” i tym samym mogą skorzystać z pewnych odstępstw od standardowych procedur odprawy granicznej, przewidzianych dla „obywateli państw trzecich”. 

Formularz "zaświadczenia" został na podstawie art. 39 Kodeksu Granicznego Schengen przekazany do Komisji Europejskiej celem zamieszczenia w wykazie oficjalnych dokumentów pobytowych. Z naszych informacji wynika, że wykaz zostanie uzupełniony o listę dokumentów pobytowych wydawanych w związku z brexitem obywatelom Wielkiej Brytanii i członkom ich rodzin nie będących obywatelami UE. Niezależnie od powyższego, Do obywateli Zjednoczonego Królestwa mają zastosowanie zasady wjazdu na pobyt krótkoterminowy na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/399  z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie unijnego kodeksu zasad regulujących przepływ osób przez granice (kodeks graniczny Schengen). Szczegółowe zasady przekraczania granic przez obywateli ZK.

Dodano: 15.01.2021

TAK. Wszystkie dokumenty pobytowe wydawane dla obywateli ZK w Polsce mają zastosowanie w całej UE. Na podstawie art. 39 Kodeksu Granicznego Schengen władze naszego kraju przekazały Komisji Europejskiej stosowne informację odnośnie dokumentów dla obywateli ZK i członków ich rodzin. Wykaz zostanie uzupełniony o listę dokumentów pobytowych wydawanych w związku z brexitem obywatelom Wielkiej Brytanii i członkom ich rodzin nie będących obywatelami UE. Aktualny wykaz znajduje się na stronie Komisji Europejskiej.

Dodano: 15.01.2021

Dokumenty pobytowe wydane obywatelom Zjednoczonego Królestwa i członkom ich rodzin do końca okresu przejściowego zachowają ważność przez okres na jaki zostały wydane, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r.  Zaświadczenie o złożeniu wniosku w sprawie wydania dokumentu pobytowego dla beneficjenta Umowy Wystąpienia ma termin ważności 1 roku. Dokumenty wydawane dla obywateli ZK od 01.01.2021r. są ważne na okres, jaki został wskazany w danym dokumencie.

Zaświadczenie o rejestracji pobytu wydawane jest na okres 10 lat. Po tym okresie podlega wymianie.

Dokument potwierdzający prawo stałego pobytu obywatela ZK oraz karta stałego pobytu członka rodziny obywatela ZK wydawana jest na okres 10 lat. Zezwolenie jest bezterminowe, wymianie ulega sam dokument, tak jak w przypadku innych kart pobytu stałego.

Karta pobytowa członka rodziny wydawana jest na max. 5 lat.

Dotyczy to zarówno dokumentów wymienianych, jak i nowych, wydawanych po spełnieniu warunków opisanych TUTAJ .

Koronawirus - regulacje dotyczące cudzoziemców

Dodano: 25.11.2020

Sprawdzanie postępów w sprawie jest możliwe pod adresem: https://www.poznan.uw.gov.pl/cudzoziemcy-stan/

Jeżeli nie masz jeszcze numeru sprawy i kodu dostępu - wypełnij formularz kontaktowy https://migrant.poznan.uw.gov.pl/pl/zlozylem-wniosek, wybierając teamt wiadomości: chcę uzyskać numer sprawy i kod dostępu.

Dodano: 25.11.2020

Jeśli masz wątpliwości co do procedury i dokumentów, jakie należy złożyć zachęcamy do zapoznania się z informacjami na naszym portalu - znajdziesz tu wszystkie niezbędne informacje.

Skorzystaj z naszych podpowiedzi krok po kroku: Przebywam w Polsce

Jeśli wciąż będziesz miał pytania, skorzystaj z formularza kontaktowego.  Ze względu na ilość zapytań odpowiedź wyślemy po ok. 1 tygodniu.

Dodano: 25.11.2020

Karty pobytu wydajemy po zarejestrowaniu się na wizytę internetową. Zarejestruj się 

Wybór lokalizacji do odbioru karty pobytu (Poznań, Kalisz, Konin, Leszno, Piła) powinien być zgodny z wcześniejszą deklaracją, gdyż karty pobytu są dystrybuowane z wyprzedzeniem. Jeżeli umówiłeś wizytę w innym miejscu, poproś o przekazanie Twojej karty do tego biura.

Internetowy system rezerwacji wizyt udostępnia możliwość rezerwacji najwcześniej na kolejny dzień z kalendarza rezerwacyjnego zgodnie z przyjętym harmonogramem.

Po wyczerpaniu limitu wizyt wyświetlany jest komunikat: „Brak dostępnych rezerwacji dla tej operacji”. Ze względu na konieczność zachowania reżimu sanitarnego nie ma obecnie możliwości pobrania biletu z biletomatu bez wcześniej zarezerwowanej wizyty.

Dodano: 25.11.2020

Osoby, które złożyły wniosek w Poznaniu i otrzymały wezwania do uzupełnienia braków formalnych mają podany w piśmie specjalny numer telefonu, pod którym zostaną umówieni na wizytę (tzw. rezerwacja telefoniczna). Wizyty są umawiane tylko dla osób, które dostały wezwanie do uzupełnienia braków formalnych.

Jeżeli wniosek został złożony w jednej z delegatur, wizytę należy zarejestrować przez internet.

Dodano: 25.11.2020

Wszystkie uzupełnienia do wniosków (jak również wnioski) można przesyłać do nas pocztą. Jeśli zostałaś poproszona o okazanie oryginału dokumentu do wglądu, możesz wysłać oryginały dokumentów i jeśli chciałabyś je odzyskać po wykorzystaniu, wtedy proszę dołączyć wniosek o zwrot tych dokumentów ze wskazaniem adresu, gdzie mają zostać wysłane. Wniosek pobierz tutaj. Paszportu nie wysyłaj, pokażesz go urzędnikowi podczas osobistego stawiennictwa.

W większości przypadków, zamiast oryginału dokumentu możesz złożyć odpis dokumentu, jeżeli jego zgodność z oryginałem została poświadczona przez notariusza albo przez występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym. Ta sytuacja nie dotyczy m.in. informacji starosty, która powinna być okazana w oryginale.

 

Strony