Kiedy złożyć wniosek?
Wniosek powinieneś złożyć, jeżeli jesteś cudzoziemcem, posiadasz ważną wizę lub zezwolenie na pobyt czasowy i urodziło Ci się w Polsce dziecko.
W przypadku cudzoziemca będącego osobą małoletnią wniosek o udzielenie mu zezwolenia na pobyt czasowy składają rodzice lub ustanowieni przez sąd opiekunowie albo jedno z rodziców lub jeden z ustanowionych przez sąd opiekunów. Dziecko nie otrzyma stempla w paszporcie, potwierdzającego złożenie wniosku.
Dziecko urodzone w Polsce będzie miało zalegalizowany pobyt na terytorium RP dopiero po udzieleniu Mu zezwolenia na pobyt czasowy.
Przed złożeniem wniosku przeczytaj nasze wskazówki dotyczące wypełniania formularzy wniosków
Gdzie złożyć wniosek?
- Wejdź na stronę mos.cudzoziemcy.gov.pl i utwórz konto
- Zapoznaj się z informacjami i listą najczęściej popełnianych błędów
- Wypełnij wniosek o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy
- Podaj we wniosku adres e-mail, na który po zarejestrowaniu wniosku w urzędzie, dostaniesz kod dostępu do sprawdzania statusu sprawy
- Wydrukuj formularz wniosku i go podpisz
- Wydrukowany formularz wraz z załącznikami wyślij za pośrednictwem operatora pocztowego do Wydziału Spraw Cudzoziemców w Poznaniu lub do jednej z naszych delegatur.
Wniosek złóż najpóźniej w ostatnim dniu legalnego pobytu w Polsce. Jeżeli wniosek nadasz za pośrednictwem Poczty Polskiej, liczy się data nadania korespondencji w placówce pocztowej.
Kolejnym krokiem będzie osobiste stawiennictwo/złożenie odcisków palców. Podczas wizyty uzupełnisz również inne dokumenty, które są wymagane do uzyskania stempla w paszporcie.
Dowiedz się, jak otrzymać dane do śledzenia stanu sprawy
Dowiedz się, jak złożyć odciski linii papilarnych
Jakie dokumenty złożyć?
Dokumenty potrzebne do wszczęcia postępowania (tzw. wymogi formalne):
- wniosek w 1 egzemplarzu, wypełniony on-line w Module Obsługi Spraw lub zgodnie z pouczeniem i podpisany przez jednego z rodziców lub ustanowionego przez sąd opiekuna (wniosek do pobrania),
- 4 fotografie,
- kserokopia ważnego dokumentu podróży dziecka (oryginał do wglądu). W szczególnie uzasadnionym przypadku, gdy dziecko nie posiada ważnego dokumentu podróży i nie masz możliwości jego uzyskania, możesz przedstawić inny dokument potwierdzający tożsamość.
Do rozpoczęcia postępowania potrzebne będzie również potwierdzenie, że zapłaciłeś opłatę skarbową.
Dokumenty potrzebne do udzielenia zezwolenia:
- kopia wizy/zezwolenia na pobyt czasowy rodzica, z którym dziecko zamieszkuje na terytorium Polski,
- akt urodzenia,
- tłumaczenie przysięgłe aktu urodzenia (w przypadku gdy akt urodzenia został wydany poza granicami Polski),
- ubezpieczenie zdrowotne,
- potwierdzenie posiadania zapewnionego zakwaterowania,
- źródło stabilnego i regularnego dochodu.
Wszystkie dokumenty składasz w oryginale/uwierzytelnionej kopii.
Co powinienem wiedzieć?
Zezwolenia na pobyt czasowy dla dziecka udzielamy na okres odpowiadający okresowi ważności wizy/zezwolenia na pobyt czasowy rodzica, nie dłuższy jednak niż 3 lata.
Wymóg posiadania źródła stabilnego i regularnego dochodu uważa się za spełniony również wówczas, gdy koszty utrzymania dziecka będzie pokrywał rodzic, który zamieszkuje na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Dostałem decyzję - jak otrzymać kartę pobytu?
Karta pobytu jest wydawana po uzyskaniu pozytywnej decyzji o udzieleniu zezwolenia. Przy odbiorze karty pobytu wydanej małoletniemu, który ukończył 13. rok życia, wymagana jest jego obecność. Gdy karta pobytu została wydana małoletniemu, który nie ukończył 13. roku życia do dnia jej odbioru, kartę odbiera jego przedstawiciel ustawowy lub kurator.
Przeczytaj jak otrzymać kartę pobytu