Kiedy złożyć wniosek?
Wniosek należy złożyć, jeżeli zamierzasz przebywać w Polsce dłużej niż 3 miesiące i jeżeli głównym celem Twojego pobytu jest podjęcie lub kontynuacja studiów stacjonarnych:
- w jednostce prowadzącej studia zatwierdzonej przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, chyba że ta jednostka nie podlega obowiązkowi zatwierdzenia,
- w jednostce prowadzącej studia, która nie podlega obowiązkowi zatwierdzenia, w stosunku do której nie została wydana decyzja o zakazie przyjmowania cudzoziemców,
o ile okoliczności te uzasadniają pobyt cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez okres dłuższy niż 3 miesiące.
Wniosek o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy składasz osobiście, nie później niż w ostatnim dniu legalnego pobytu na terytorium Polski.
Jeżeli złożysz wniosek w terminie i nie będzie w nim braków formalnych lub braki formalne uzupełnisz we wskazanym przez nas terminie, Twój pobyt będzie legalny od dnia złożenia wniosku do dnia, w którym decyzja w tej sprawie stanie się ostateczna.
Uwaga: do wniosków złożonych przed 27.04.2019 r. obowiązują inne zasady. Do wniosków złożonych przed 27.04.2019 r. nie musisz składać oświadczenia o wysokości kosztów utrzymania. Będziemy jedynie sprawdzać, czy posiadasz wystarczające środki na pokrycie kosztów utrzymania w Polsce i podróży powrotnej.
Przed złożeniem wniosku przeczytaj nasze wskazówki dotyczące wypełniania formularzy wniosków
Gdzie złożyć wniosek?
Wniosek możesz złożyć osobiście w Wydziale Spraw Cudzoziemców w Poznaniu lub w jednej z delegatur urzędu.
Aby złożyć wniosek, zarejestruj się przez internet - umów się na wizytę
Jeżeli nie będziesz miał możliwości złożenia wniosku osobiście do ostatniego dnia legalnego pobytu, dla zachowania terminu prześlij wniosek w wersji papierowej pocztą.
Liczy się data nadania korespondencji w placówce pocztowej.
Jeżeli złożysz wniosek pocztą, kolejnym krokiem jest osobiste stawiennictwo/złożenie odcisków palców. Podczas wizyty możesz złożyć również inne dokumenty, które są wymagane do uzyskania stempla w paszporcie.
Dowiedz się, jak złożyć odciski linii papilarnych
Jakie dokumenty złożyć?
Dokumenty potrzebne do uzyskania stempla w paszporcie (tzw. wymogi formalne):
- wniosek w 1 egzemplarzu, wypełniony on-line w Module Obsługi Spraw lub zgodnie z pouczeniem (wniosek do pobrania),
- 4 fotografie,
- kserokopia ważnego dokumentu podróży (oryginał do wglądu). W szczególnie uzasadnionym przypadku, gdy nie posiadasz ważnego dokumentu podróży i nie masz możliwości jego uzyskania, możesz przedstawić inny dokument potwierdzający tożsamość.
Do rozpoczęcia postępowania potrzebne będzie również potwierdzenie, że zapłaciłeś opłatę skarbową.
Dokumenty potrzebne do udzielenia zezwolenia:
Student na pierwszym roku
- aktualne zaświadczenie z uczelni podpisane przez Rektora lub osobę przez Niego upoważnioną do wystawiania zaświadczeń dla cudzoziemców na aktualnym formularzu (wzór w załączniku),
- zaświadczenie z uczelni potwierdzające uregulowanie opłat za studia w danym roku akademickim,
- dokument potwierdzający ubezpieczenie zdrowotne,
- dokument potwierdzający wystarczające środki finansowe na pokrycie kosztów utrzymania w Polsce i podróży powrotnej na okres 15 miesięcy, po odliczeniu kosztów zamieszkania,
- oświadczenie dotyczące kosztów zamieszkania (wzór w załączniku)
Wszystkie dokumenty składasz w oryginale/uwierzytelnionej kopii.
Jeśli jesteś studentem pierwszego roku, zezwolenie udzielane jest na 15 miesięcy. W przypadku, gdy studia trwają krócej niż 1 rok, pierwsze zezwolenie udzielane jest na czas trwania roku akademickiego lub studiów, przedłużony o 3 miesiące.
Student na kolejnym roku
- aktualne zaświadczenie z uczelni podpisane przez Rektora lub osobę przez Niego upoważnioną do wystawiania zaświadczeń dla cudzoziemców na aktualnym formularzu (wzór w załączniku),
- zaświadczenie z uczelni potwierdzające uregulowanie opłat za studia w danym roku akademickim,
- dokument potwierdzający ubezpieczenie zdrowotne,
- dokument potwierdzający wystarczające środki finansowe na pokrycie kosztów utrzymania w Polsce i podróży powrotnej na każdy miesiąc pobytu + 3 miesiące, nie więcej jednak niż na okres 3 lat, po odliczeniu kosztów zamieszkania,
- oświadczenie dotyczące kosztów zamieszkania. (wzór w załączniku)
Wszystkie dokumenty składasz w oryginale/uwierzytelnionej kopii.
Kolejne zezwolenie na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach udzielane jest na okres studiów, przedłużony o 3 miesiące, nie dłuższy jednak niż 3 lata.
Kurs przygotowawczy do podjęcia studiów
- aktualne zaświadczenie z uczelni podpisane przez Rektora lub osobę przez Niego upoważnioną do wystawiania zaświadczeń dla cudzoziemców na aktualnym formularzu, (wzór w załączniku)
- zaświadczenie z uczelni potwierdzające uregulowanie opłat za studia w danym roku akademickim,
- dokument potwierdzający ubezpieczenie zdrowotne,
- dokument potwierdzający wystarczające środki finansowe na pokrycie kosztów utrzymania w Polsce i podróży powrotnej na każdy miesiąc pobytu + 3 miesiące, nie więcej jednak niż na okres 3 lat, po odliczeniu kosztów zamieszkania,
- oświadczenie dotyczące kosztów zamieszkania. (wzór w załączeniu)
Wszystkie dokumenty składasz w oryginale/uwierzytelnionej kopii.
Zezwolenie udzielane jest na okres trwania kursu przygotowawczego do podjęcia nauki na tych studiach pierwszego stopnia, studiach drugiego stopnia lub jednolitych studiach magisterskich albo studiach trzeciego stopnia, przedłużony o 3 miesiące.
UWAGA! Państwem, którego obywatelom odbywającym kurs przygotowawczy do podjęcia nauki na studiach udziela się zezwolenia na pobyt czasowy wcelu kształcenia się na studiach, jest Republika Białorusi
Studia objęte programem unijnym (np. ERASMUS) lub wielostronnym
- aktualne zaświadczenie z uczelni podpisane przez Rektora lub osobę przez Niego upoważnioną do wystawiania zaświadczeń dla cudzoziemców na aktualnym formularzu, (wzór w załączniku)
- zaświadczenie z uczelni potwierdzające uregulowanie opłat za studia w danym roku akademickim,
- dokument potwierdzający ubezpieczenie zdrowotne,
- dokument potwierdzający wystarczające środki finansowe na pokrycie kosztów utrzymania w Polsce i podróży powrotnej na każdy miesiąc pobytu + 3 miesiące, nie więcej jednak niż na okres 3 lat, po odliczeniu kosztów zamieszkania,
- oświadczenie dotyczące kosztów zamieszkania. (wzór w załączeniu)
Wszystkie dokumenty składasz w oryginale/uwierzytelnionej kopii.
Pierwsze zezwolenie udzielane jest na 2 lata.
Co powinienem wiedzieć?
Po uzyskaniu zezwolenia możesz wykonywać pracę w Polsce bez konieczności posiadania zezwolenia na pracę.
Twoim obowiązkiem jest poinformowanie Wojewody, który wydał Twoje zezwolenie, w terminie 15 dni roboczych, o ustaniu przyczyny udzielenia zezwolenia, np. o skreśleniu z listy studentów, rezygnacji ze studiów lub zmianie uczelni.
Dostałem decyzję - jak otrzymać kartę pobytu?
Karta pobytu jest wydawana po uzyskaniu pozytywnej decyzji o udzieleniu zezwolenia. Przeczytaj, jak otrzymać kartę pobytu