Kiedy złożyć wniosek?
Wniosek należy złożyć, jeżeli zamierzasz przebywać w Polsce dłużej niż 3 miesiące i jeżeli głównym celem Twojego pobytu jest podjęcie lub kontynuacja studiów stacjonarnych:
- w jednostce prowadzącej studia zatwierdzonej przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, chyba że ta jednostka nie podlega obowiązkowi zatwierdzenia,
- w jednostce prowadzącej studia, która nie podlega obowiązkowi zatwierdzenia, w stosunku do której nie została wydana decyzja o zakazie przyjmowania cudzoziemców,
o ile okoliczności te uzasadniają pobyt cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez okres dłuższy niż 3 miesiące.
Wniosek o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy składasz osobiście, nie później niż w ostatnim dniu legalnego pobytu na terytorium Polski.
Jeżeli złożysz wniosek w terminie i nie będzie w nim braków formalnych lub braki formalne uzupełnisz we wskazanym przez nas terminie, Twój pobyt będzie legalny od dnia złożenia wniosku do dnia, w którym decyzja w tej sprawie stanie się ostateczna.
Uwaga: do wniosków złożonych przed 27.04.2019 r. obowiązują inne zasady. Do wniosków złożonych przed 27.04.2019 r. nie musisz składać oświadczenia o wysokości kosztów utrzymania. Będziemy jedynie sprawdzać, czy posiadasz wystarczające środki na pokrycie kosztów utrzymania w Polsce i podróży powrotnej.
Przed złożeniem wniosku przeczytaj nasze wskazówki dotyczące wypełniania formularzy wniosków
Gdzie złożyć wniosek?
Wniosek możesz złożyć osobiście w Wydziale Spraw Cudzoziemców w Poznaniu lub w jednej z delegatur urzędu.
Aby złożyć wniosek, zarejestruj się przez internet - umów się na wizytę
Jeżeli nie będziesz miał możliwości złożenia wniosku osobiście do ostatniego dnia legalnego pobytu, dla zachowania terminu prześlij wniosek w wersji papierowej pocztą.
Liczy się data nadania korespondencji w placówce pocztowej.
Jeżeli złożysz wniosek pocztą, kolejnym krokiem jest osobiste stawiennictwo/złożenie odcisków palców. Podczas wizyty możesz złożyć również inne dokumenty, które są wymagane do uzyskania stempla w paszporcie.
Dowiedz się, jak złożyć odciski linii papilarnych
Jakie dokumenty złożyć?
Dokumenty potrzebne do uzyskania stempla w paszporcie (tzw. wymogi formalne):
- wniosek w 1 egzemplarzu, wypełniony on-line w Module Obsługi Spraw lub zgodnie z pouczeniem (wniosek do pobrania),
- 4 fotografie,
- kserokopia ważnego dokumentu podróży (oryginał do wglądu). W szczególnie uzasadnionym przypadku, gdy nie posiadasz ważnego dokumentu podróży i nie masz możliwości jego uzyskania, możesz przedstawić inny dokument potwierdzający tożsamość.
Do rozpoczęcia postępowania potrzebne będzie również potwierdzenie, że zapłaciłeś opłatę skarbową.
Dokumenty potrzebne do udzielenia zezwolenia:
Student na pierwszym roku
- aktualne zaświadczenie z uczelni podpisane przez Rektora lub osobę przez Niego upoważnioną do wystawiania zaświadczeń dla cudzoziemców na aktualnym formularzu (wzór w załączniku),
- wydruk karty okresowych osiągnięć studenta (w przypadku kontynuacji nauki na drugim semestrze studiów)
- zaświadczenie z uczelni potwierdzające uregulowanie opłat za studia w danym roku akademickim,
- dokument potwierdzający ubezpieczenie zdrowotne,
- dokument potwierdzający wystarczające środki finansowe na pokrycie kosztów utrzymania w Polsce i podróży powrotnej na okres 15 miesięcy, po odliczeniu kosztów zamieszkania,
- oświadczenie dotyczące kosztów zamieszkania (wzór w załączniku)
Wszystkie dokumenty składasz w oryginale/uwierzytelnionej kopii.
Jeśli jesteś studentem pierwszego roku, zezwolenie udzielane jest na 15 miesięcy. W przypadku, gdy studia trwają krócej niż 1 rok, pierwsze zezwolenie udzielane jest na czas trwania roku akademickiego lub studiów, przedłużony o 3 miesiące.
Student na kolejnym roku
- aktualne zaświadczenie z uczelni podpisane przez Rektora lub osobę przez Niego upoważnioną do wystawiania zaświadczeń dla cudzoziemców na aktualnym formularzu (wzór w załączniku),
- wydruk kart okresowych osiągnięć studenta
- zaświadczenie z uczelni potwierdzające uregulowanie opłat za studia w danym roku akademickim,
- dokument potwierdzający ubezpieczenie zdrowotne,
- dokument potwierdzający wystarczające środki finansowe na pokrycie kosztów utrzymania w Polsce i podróży powrotnej na każdy miesiąc pobytu + 3 miesiące, nie więcej jednak niż na okres 3 lat, po odliczeniu kosztów zamieszkania,
- oświadczenie dotyczące kosztów zamieszkania. (wzór w załączniku)
Wszystkie dokumenty składasz w oryginale/uwierzytelnionej kopii.
Kolejne zezwolenie na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach udzielane jest na okres studiów, przedłużony o 3 miesiące, nie dłuższy jednak niż 3 lata.
Kurs przygotowawczy do podjęcia studiów
- aktualne zaświadczenie z uczelni podpisane przez Rektora lub osobę przez Niego upoważnioną do wystawiania zaświadczeń dla cudzoziemców na aktualnym formularzu, (wzór w załączniku)
- zaświadczenie z uczelni potwierdzające uregulowanie opłat za studia w danym roku akademickim,
- dokument potwierdzający ubezpieczenie zdrowotne,
- dokument potwierdzający wystarczające środki finansowe na pokrycie kosztów utrzymania w Polsce i podróży powrotnej na każdy miesiąc pobytu + 3 miesiące, nie więcej jednak niż na okres 3 lat, po odliczeniu kosztów zamieszkania,
- oświadczenie dotyczące kosztów zamieszkania. (wzór w załączeniu)
Wszystkie dokumenty składasz w oryginale/uwierzytelnionej kopii.
Zezwolenie udzielane jest na okres trwania kursu przygotowawczego do podjęcia nauki na tych studiach pierwszego stopnia, studiach drugiego stopnia lub jednolitych studiach magisterskich albo studiach trzeciego stopnia, przedłużony o 3 miesiące.
UWAGA! Państwem, którego obywatelom odbywającym kurs przygotowawczy do podjęcia nauki na studiach udziela się zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach, jest Republika Białorusi. Jeśli nie jesteś obywatelem tego kraju a twoim celem pobytu w Polsce jest kurs przygotowawczy na studia to powinieneś ubiegać się o udzielenie zezwolenia ze względu na inne okoliczności tj. naukę w Polsce.
Studia objęte programem unijnym (np. ERASMUS) lub wielostronnym
- aktualne zaświadczenie z uczelni podpisane przez Rektora lub osobę przez Niego upoważnioną do wystawiania zaświadczeń dla cudzoziemców na aktualnym formularzu, (wzór w załączniku)
- wydruk kart okresowych osiągnięć studenta
- zaświadczenie z uczelni potwierdzające uregulowanie opłat za studia w danym roku akademickim,
- dokument potwierdzający ubezpieczenie zdrowotne,
- dokument potwierdzający wystarczające środki finansowe na pokrycie kosztów utrzymania w Polsce i podróży powrotnej na każdy miesiąc pobytu + 3 miesiące, nie więcej jednak niż na okres 3 lat, po odliczeniu kosztów zamieszkania,
- oświadczenie dotyczące kosztów zamieszkania. (wzór w załączeniu)
Wszystkie dokumenty składasz w oryginale/uwierzytelnionej kopii.
Pierwsze zezwolenie udzielane jest na 2 lata.
Co powinienem wiedzieć?
Po uzyskaniu zezwolenia możesz wykonywać pracę w Polsce bez konieczności posiadania zezwolenia na pracę.
Twoim obowiązkiem jest poinformowanie Wojewody, który wydał Twoje zezwolenie, w terminie 15 dni roboczych, o ustaniu przyczyny udzielenia zezwolenia, np. o skreśleniu z listy studentów, rezygnacji ze studiów lub zmianie uczelni.
Dostałem decyzję - jak otrzymać kartę pobytu?
Karta pobytu jest wydawana po uzyskaniu pozytywnej decyzji o udzieleniu zezwolenia. Przeczytaj, jak otrzymać kartę pobytu